fbpx

Kleurenleer

door | feb 3, 2020 | Kunsttheorie | 0 Reacties

Kleurencirkel Johannes Itten

Deze kleurencirkel bestaat uit 12 kleuren, 3 primaire, 3 secundaire en 6 tertiaire kleuren.

In het midden van de kleurencirkel vind je de drie primaire kleuren: geel, rood en blauwDit zijn de drie basiskleuren, je kunt ze niet krijgen door te mengen. Je kunt alle andere kleuren maken met behulp van deze drie basiskleuren.

In de ring om de primaire kleuren vind je de secundaire kleuren; groen, oranje en paars. Deze kleuren krijg je door steeds 2 primaire kleuren met elkaar te mengen:

  • Geel met rood wordt oranje
  • Rood met blauw wordt paars
  • En blauw met geel wordt groen

In de buitenste ring zie je de primaire en secundaire kleuren terugkomen, met daar tussenin de tertiaire kleuren. Deze kleuren krijg je door het mengen van steeds 1 primaire en 1 secundaire kleur.

  • Geel met oranje wordt geeloranje
  • Rood met oranje wordt roodoranje
  • Rood met paars wordt roodpaars
  • Blauw met paars wordt blauwpaars
  • Blauw met groen wordt blauwgroen
  • Geel met groen wordt geelgroen

(je ziet dat eerst de primaire en dan de secundaire kleur genoemd wordt)

Er zijn heel veel verschillende soorten rood, geel en blauw en deze noemen we allemaal primaire kleuren.

In de schilderkunst wordt vaak karmijnrood, vermiljoenrood, helder blauw, ultramarijn blauw en citroengeel gebruikt als basiskleuren. Deze kleuren, samen met wit en zwart vormen de basis voor alle kleuren die je je maar kunt bedenken.

Je kunt door het gebruik van kleur van alles laten gebeuren in jouw kunstwerk. Door felle, heldere kleuren te gebruiken kan een tekening er vrolijk uit zien, maar als je diezelfde tekening inkleurt met donkere aardetinten kan het er ineens heel somber uitzien.

De kleur rood naast oranje heeft een heel ander effect dan rood naast groen.

In de kleurenleer onderscheiden we 7 kleurcontrasten: (hier de kleurcontrasten in het Merahki logo weergeven)

  1. Complementair kleurcontrast
  2. Warm/koud contrast
  3. Licht/donker contrast
  4. Kwaliteitscontrast
  5. Kwantiteitscontrast
  6. Simultaancontrast
  7. Ruimtelijk contrast (kleur-tegen-kleur contrast)

 

Kleur-tegen-kleur contrast

contrastleer itten

Alle zuivere verzadigde kleuren, rood-geel-blauw is het sterkst

Licht-donkercontrast

contrastleer itten

Zwart-wit is het sterkst

Warm-koud contrast

contrastleer itten

Rood-oranje tegen Blauw-groen is het sterkst

Complementair contrast

contrastleer itten

Rood-groen of geel-paars of oranje-blauw, complementaire paren versterken de kleur het meest

Simultaancontrast

contrastleer itten

Het verschijnsel dat een willekeurige kleur de complementair-kleur virtueel oproept, zo neemt grijs binnen oranje schijnbaar een blauwe tint aan

Kwaliteitscontrast

contrastleer itten

Verzadigd tegen onverzadigd, door menging met wit, zwart of grijs

Kwantiteitscontrast

contrastleer itten

Veel van een of twee kleuren tegenover weinig van een andere kleur.